Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world
Tržište i asortiman proizvoda od maline u svetu i Republici Srbiji
Apstrakt
This paper analyses raspberry market dynamics in the world; importance and possibilities for getting raspberry products, such as juices, concentrates, syrups, pastes and raspberry juice powder, in the higher processing stages. Considerably higher economic effects (market prices even higher than 60 EUR per kg) could be reached if these products are offered in the internal market, and especially if these products are exported. This is the reason why the overall supply of these products, aimed at winning the adequate place in the internal market as well as in the external market, despite the ever increasing competition with regard to the quantity and quality, should be derived from the production/objects which are working in accordance with HACCP standards, and it should have a recognizable trade mark and an original packaging, as a symbol of its origin and quality. .
Poslednjih desetak godina u svetu je zabeležen dinamičan rast proizvodnje maline. U ukupnom svetskom prometu maline, sveža malina učestvuje sa oko 8,5%. U strukturi izvoza maline iz Republike Srbije dominira smrznuta malina sa preko 90%. Pored nje u izvozu se još pojavljuje sveža malina i koncentrisani sok od maline. Na svetskom tržištu je širi asortiman proizvoda od maline. U visoko razvijenim zemljama, velikim konzumentima ovog proizvoda, u ponudi se javlja u različitim oblicima: smrznuta, koncentrovana, sušena, želirana ili sokovi od maline. Pored toga, velike količine maline u svetu se na tradicionalan način koriste za proizvodnju džemova, kompota, slatka, alkoholnih pića i drugih specijaliteta sa nacionalnim obeležjima. U radu je analizirano svetsko tržište i asortiman proizvoda od maline i njihova izvozna/uvozna cena u periodu 1995-2004. godina. Posebno su obrađene regionalne destinacije izvoza maline i prerađevina od maline iz Republike Srbije. Imajući u vidu navedeno, u radu se... razmatraju značaj dobijanja i promet proizvoda od maline viših faza prerade, kao što su sokovi, koncentrati, sirupi, želirani proizvodi i dr. Ponudom ovih proizvoda na domaćem tržištu, a naročito izvozom, mogu se postići znatno viši ekonomski efekti (cene i preko 60 eura/kg). Zato ukupna ponuda ovih proizvoda, u borbi za odgovarajuće mesto na domaćem i u sve oštrijoj konkurenciji obima i kvaliteta na svetskom tržištu, treba da potiče iz proizvodnje/objekata koji ispunjavaju standarde HACCP, da bude prepoznatljive robne marke i originalnog pakovanja, kao simbola porekla i kvaliteta. .
Ključne reči:
raspberry / market / assortment of products / prices of raspberry / malina / tržište / asortiman proizvoda / cena malineIzvor:
Ekonomika poljoprivrede, 2006, 53, 1, 35-48Izdavač:
- Naučno društvo agrarnih ekonomista Balkana, Beograd, Institut za ekonomiku poljoprivrede, Beograd i Akademija ekonomskih nauka, Bukurešt
Institucija/grupa
Poljoprivredni fakultetTY - JOUR AU - Stevanović, Simo AU - Milanović, Milan R. AU - Janković, Miodrag AU - Stevanović, Snežana PY - 2006 UR - http://aspace.agrif.bg.ac.rs/handle/123456789/1124 AB - This paper analyses raspberry market dynamics in the world; importance and possibilities for getting raspberry products, such as juices, concentrates, syrups, pastes and raspberry juice powder, in the higher processing stages. Considerably higher economic effects (market prices even higher than 60 EUR per kg) could be reached if these products are offered in the internal market, and especially if these products are exported. This is the reason why the overall supply of these products, aimed at winning the adequate place in the internal market as well as in the external market, despite the ever increasing competition with regard to the quantity and quality, should be derived from the production/objects which are working in accordance with HACCP standards, and it should have a recognizable trade mark and an original packaging, as a symbol of its origin and quality. . AB - Poslednjih desetak godina u svetu je zabeležen dinamičan rast proizvodnje maline. U ukupnom svetskom prometu maline, sveža malina učestvuje sa oko 8,5%. U strukturi izvoza maline iz Republike Srbije dominira smrznuta malina sa preko 90%. Pored nje u izvozu se još pojavljuje sveža malina i koncentrisani sok od maline. Na svetskom tržištu je širi asortiman proizvoda od maline. U visoko razvijenim zemljama, velikim konzumentima ovog proizvoda, u ponudi se javlja u različitim oblicima: smrznuta, koncentrovana, sušena, želirana ili sokovi od maline. Pored toga, velike količine maline u svetu se na tradicionalan način koriste za proizvodnju džemova, kompota, slatka, alkoholnih pića i drugih specijaliteta sa nacionalnim obeležjima. U radu je analizirano svetsko tržište i asortiman proizvoda od maline i njihova izvozna/uvozna cena u periodu 1995-2004. godina. Posebno su obrađene regionalne destinacije izvoza maline i prerađevina od maline iz Republike Srbije. Imajući u vidu navedeno, u radu se razmatraju značaj dobijanja i promet proizvoda od maline viših faza prerade, kao što su sokovi, koncentrati, sirupi, želirani proizvodi i dr. Ponudom ovih proizvoda na domaćem tržištu, a naročito izvozom, mogu se postići znatno viši ekonomski efekti (cene i preko 60 eura/kg). Zato ukupna ponuda ovih proizvoda, u borbi za odgovarajuće mesto na domaćem i u sve oštrijoj konkurenciji obima i kvaliteta na svetskom tržištu, treba da potiče iz proizvodnje/objekata koji ispunjavaju standarde HACCP, da bude prepoznatljive robne marke i originalnog pakovanja, kao simbola porekla i kvaliteta. . PB - Naučno društvo agrarnih ekonomista Balkana, Beograd, Institut za ekonomiku poljoprivrede, Beograd i Akademija ekonomskih nauka, Bukurešt T2 - Ekonomika poljoprivrede T1 - Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world T1 - Tržište i asortiman proizvoda od maline u svetu i Republici Srbiji EP - 48 IS - 1 SP - 35 VL - 53 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_agrospace_1124 ER -
@article{ author = "Stevanović, Simo and Milanović, Milan R. and Janković, Miodrag and Stevanović, Snežana", year = "2006", abstract = "This paper analyses raspberry market dynamics in the world; importance and possibilities for getting raspberry products, such as juices, concentrates, syrups, pastes and raspberry juice powder, in the higher processing stages. Considerably higher economic effects (market prices even higher than 60 EUR per kg) could be reached if these products are offered in the internal market, and especially if these products are exported. This is the reason why the overall supply of these products, aimed at winning the adequate place in the internal market as well as in the external market, despite the ever increasing competition with regard to the quantity and quality, should be derived from the production/objects which are working in accordance with HACCP standards, and it should have a recognizable trade mark and an original packaging, as a symbol of its origin and quality. ., Poslednjih desetak godina u svetu je zabeležen dinamičan rast proizvodnje maline. U ukupnom svetskom prometu maline, sveža malina učestvuje sa oko 8,5%. U strukturi izvoza maline iz Republike Srbije dominira smrznuta malina sa preko 90%. Pored nje u izvozu se još pojavljuje sveža malina i koncentrisani sok od maline. Na svetskom tržištu je širi asortiman proizvoda od maline. U visoko razvijenim zemljama, velikim konzumentima ovog proizvoda, u ponudi se javlja u različitim oblicima: smrznuta, koncentrovana, sušena, želirana ili sokovi od maline. Pored toga, velike količine maline u svetu se na tradicionalan način koriste za proizvodnju džemova, kompota, slatka, alkoholnih pića i drugih specijaliteta sa nacionalnim obeležjima. U radu je analizirano svetsko tržište i asortiman proizvoda od maline i njihova izvozna/uvozna cena u periodu 1995-2004. godina. Posebno su obrađene regionalne destinacije izvoza maline i prerađevina od maline iz Republike Srbije. Imajući u vidu navedeno, u radu se razmatraju značaj dobijanja i promet proizvoda od maline viših faza prerade, kao što su sokovi, koncentrati, sirupi, želirani proizvodi i dr. Ponudom ovih proizvoda na domaćem tržištu, a naročito izvozom, mogu se postići znatno viši ekonomski efekti (cene i preko 60 eura/kg). Zato ukupna ponuda ovih proizvoda, u borbi za odgovarajuće mesto na domaćem i u sve oštrijoj konkurenciji obima i kvaliteta na svetskom tržištu, treba da potiče iz proizvodnje/objekata koji ispunjavaju standarde HACCP, da bude prepoznatljive robne marke i originalnog pakovanja, kao simbola porekla i kvaliteta. .", publisher = "Naučno društvo agrarnih ekonomista Balkana, Beograd, Institut za ekonomiku poljoprivrede, Beograd i Akademija ekonomskih nauka, Bukurešt", journal = "Ekonomika poljoprivrede", title = "Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world, Tržište i asortiman proizvoda od maline u svetu i Republici Srbiji", pages = "48-35", number = "1", volume = "53", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_agrospace_1124" }
Stevanović, S., Milanović, M. R., Janković, M.,& Stevanović, S.. (2006). Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world. in Ekonomika poljoprivrede Naučno društvo agrarnih ekonomista Balkana, Beograd, Institut za ekonomiku poljoprivrede, Beograd i Akademija ekonomskih nauka, Bukurešt., 53(1), 35-48. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_agrospace_1124
Stevanović S, Milanović MR, Janković M, Stevanović S. Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world. in Ekonomika poljoprivrede. 2006;53(1):35-48. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_agrospace_1124 .
Stevanović, Simo, Milanović, Milan R., Janković, Miodrag, Stevanović, Snežana, "Market and assortment of raspberry products in the Republic of Serbia and in the world" in Ekonomika poljoprivrede, 53, no. 1 (2006):35-48, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_agrospace_1124 .